wtorek, 26 maja 2020

Romeo i Julia W. Szekspira.

Rozkład materiału z języka polskiego w dniach 25. 05. 2020 - 29.05. 2020 r.

Temat: Romeo i Julia - wiadomości wstępne.

Cel lekcji: zapamiętasz, jakie rodzaj i gatunek reprezentuje utwór Szekspira, jaką problematykę porusza oraz jak przebiegały główne wątki w utworze.

Utwór Szekspira zaliczamy do dramatu, ponieważ:
  • jest przeznaczony do grania na scenie,
  • jest podzielony na akty i sceny,
  • brak w nim narratora, a bohaterowie przedstawieni są bezpośrednio w działaniu,
  • tekst utworu podzielono na poboczny (didaskalia) oraz główny (dialogi i monologi bohaterów).  
Jest to oczywiście tragedia, ponieważ:
  • kończy się nieszczęśliwie - samobójstwo głównej pary bohaterów,
  • występuje w niej tragizm - czyli uwikłanie bohaterów w sytuację, z której nie ma dla nich dobrego wyjścia (najpierw muszą zmierzyć się z uczuciem do siebie, a pochodzą z nienawidzących się rodów, potem decydują się na małżeństwo, które muszą ukrywać przed światem, w dodatku Julia zostaje zmuszona do poślubienia Parysa, co powoduje dalszy tragiczny przebieg wydarzeń). 
Wyobraźcie sobie inny przebieg zdarzeń - czy bohaterowie mogliby być szczęśliwi? Gdyby nie zdecydowali się na małżeństwo - cierpieliby z miłości i mogliby również popełnić samobójstwo; gdyby Julia wyszła za Parysa - czy zapomniałaby o ukochanym? A on o niej? Prawdopodobnie oboje skończyliby tak samo. Wreszcie, czy próba pogodzenia ich rodzin oraz wyznania prawdy mogłaby się zakończyć powodzeniem? Wątpliwe. Czyli każda droga, którą wybierają bohaterowie, kończy się tragicznie. 

Obejrzyj i przeczytaj.
  
Omówienia utworu
 tutaj 
 tutaj 
tutaj 

Na podstawie zamieszczonych powyżej materiałów uzupełnij tekst.

Miejsce akcji:...........................................................................................................................
Czas akcji:................................................................................................................................
Postacie
Dom Montekich                                                                           Dom Kapuletów

  • ..............................................................................................................................
  • ..............................................................................................................................
  • ..............................................................................................................................
  • ...............................................................................................................................
  • ...............................................................................................................................
  • ..............................................................................................................................
Postacie niezwiązane z żadnym z domów (rodów):
  • ................................................................................................
  • ................................................................................................
 Kto mógł wypowiedzieć te słowa?
a. To przecież on, ten zuchwalec Montecchi: zabił kuzyna Julii - z żalu po nim biedactwo zmarło - a teraz powraca z wygnania po to, żeby jeszcze raz w grobie bezcześcić zwłoki. Nie pozwolę na to.
...................................
b. Połącz nas węzłem świętych słów - a potem, niech śmierć próbuje żreć miłość jak rdza.
......................................
c. Taką historię widz na naszej scenie oglądać będzie; może uroni łzę na zakończenie.
d. Mam się odżegnać od własnego męża? Biedaku, któż oczyści twoje imię, skoro ja, żona od trzech ledwie godzin, tak je zszargałam?
........................................................

Uzupełnij tekst.

Romeo i Julia poznają się ....................................................................., na który młody Montecchi przybył, aby zapomnieć o nieodwzajemnionym uczuciu do ........................................ Zakochuje się w Julii, córce  ..........................................., czyli największego ........................ jego rodziny. W słynnej scenie .......................................... młodzi wyznają sobie miłość i postanawiają ..................................... następnego dnia. Pojedynek Romea z ....................................... doprowadza do ................................... kochanka z Werony. Młodym pomaga ..................................................... - według jego planu Julia ma zażyć .............................................. i opuścić rodzinne miasto. Romeo nie otrzymuje jednak .............. od brata Jana i nie poznaje planów Ojca Laurentego. Dowiaduje się o śmierci Julii. W ....................... wypija truciznę, a Julia, widząc ciało ukochanego po przebudzeniu .......................................... Rodziny Montekich i Kapuletów .......................................... pod wpływem tragedii.


 Wątki obecne w utworze:
a. miłosny - .........................................................................................................................
b. sporu, wzajemnej nienawiści - .......................................................................................
c. przemiany wewnętrznej - ...............................................................................................

 Rozwiąż testy znajomości lektury
tutaj
tutaj
tutaj
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Akcent wyrazowy w języku polskim

Cele lekcji: poznanie zasad prawidłowego akcentowania wyrazów. Poniedziałek 15. 06. 2020 r.  Akcent wyrazowy – wyróżnienie za pomocą śr...