piątek, 17 kwietnia 2020

Dobry obywatel według Jana Kochanowskiego - Pieśń V

Temat: Dobry obywatel według Jana Kochanowskiego - Pieśń V

Cele lekcji: zapoznanie z fragmentami twórczości J. Kochanowskiego, analiza i interpretacja utworu oraz zapoznanie z kontekstem historycznym.

Przeczytaj poniższy tekst.

Jan Kochanowski był poetą renesansu, który niemal przez całe życie tworzył pieśni wydane w kilku księgach. Poznacie jedną z nich. Do napisania tego utworu Kochanowskiego skłoniła konkretna sytuacja. Jaka?

Pieśń V nazywana jest też Pieśnią o spustoszeniu Podola. Nawiązuje do wydarzeń z 1575 roku, kiedy w Polsce panowało bezkrólewie - pierwszy król elekcyjny uciekł do Francji, nie wybrano jeszcze drugiego i panował chaos. Tę sytuację wykorzystali Tatarzy i najechali na południowo-wschodnie rejony Rzeczpospolitej. Wzięli do niewoli około 50 tysięcy polskich jeńców, spalili i ograbili wiele wiosek. Te wydarzenia skłoniły Kochanowskiego do napisania utworu.

Zapoznaj się z tekstem Pieśni V. Pamiętaj, że jest to język polski, którym posługiwano się setki lat temu, stąd pełno w nim archaizmów. Dlatego przeczytaj przypisy!
tutaj

Wiem, wiem - trudno cokolwiek zrozumieć niektórym, prawda? Dlatego posłuchajcie krótkiego omówienia tego utworu tutaj

Teraz zróbcie wg wskazówek notatkę w zeszycie i odeślijcie mi ją mailem do przyszłego piątku (będą oceny).

1. Uzupełnij luki w tekście.
Pieśń V nazywana jest także .................................................... Kochanowski napisał ją po tym jak ......................................................................................................................................................... Wydarzenie to miało miejsce w ..................roku. Do niewoli dostało się wtedy ......................................  polskich jeńców.

2. Do kogo zwraca się poeta i o co prosi? Odpowiedz pełnym zdaniem. Spójrz na pierwszą zwrotkę i zastanów się, kogo miał na myśli Kochanowski, pisząc: Polaku. Następnie zastanów się nad znaczeniem słów: Skujmy talerze na talery, skujmy, a żołnierzowi pieniądze szykujmy. Dajmy (...) sami siebie!

3. Na podstawie pierwszych czterech zwrotek opisz krótko, używając pełnych zdań, jakich zniszczeń dokonali Tatarzy.

4. Co poeta sądzi o swoich rodakach. Popatrz na ostatnią zwrotkę utworu. Co zdaniem Kochanowskiego, stanie się, jeśli Polacy nie postąpią, jak im radzi? Wyjaśnij swoimi słowami.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Akcent wyrazowy w języku polskim

Cele lekcji: poznanie zasad prawidłowego akcentowania wyrazów. Poniedziałek 15. 06. 2020 r.  Akcent wyrazowy – wyróżnienie za pomocą śr...