Ćwiczenie 1
Kto jest osobą mówiącą w L a m e n c i e ? Wskaż wszystkich nadawców wypowiedzi.
Jezus Krzyż Maryja Wierni Anioł Gabriel Żydzi Kobiety
Ćwiczenie 2
Do kogo zwraca się Matka Boża? Wskaż wszystkich adresatów jej wypowiedzi.
Jezus krzyż Maryja wierni Archanioł Gabriel Żydzi kobiety
Ćwiczenie 3
Który z adresatów wydaje ci się najważniejszy w tym tekście? Odpowiedź uzasadnij.
Najważniejszym adresatem w „Lamencie świętokrzyskim" jest... (tu nie ma jednej odpowiedzi, zależy, jak to uzasadnicie) ,np. Myślę, że najważniejszym adresatem wypowiedzi Maryi jest jej syn, bo wtedy najbardziej widać jej ból i cierpienie.
Ćwiczenie 4
Z którego z przywołanych poniżej fragmentów L a m e n t u wynika, że Jezus nie jest zwykłym człowiekiem skazanym na śmierć przez ukrzyżowanie?
J e d n e g o c i e m S y n a m i a ł a
S y n k u m ił y i w y b r a n y
A w s z a k o m c i ę, S y n k u m ił y, w s w e m s e r c u n o s ił a
K r e w p o t o b i e p ł y n i e, t ę ć b y c h ja u t a r ł a
Ale n i e lz a d o s i ą c t w e g o ś w i ę t e g o c i a ł a
Ćwiczenie 5
Zaznacz
w tekście wszystkie apostrofy skierowane do Jezusa, a następnie
postaraj się określić, co zostało w nich szczególnie mocno uwypuklane.
apostrofa do Jezusa
Posłuchajcie, bracia miła,
Kcęć wam skorżyć krwawą głowę;
Usłyszycie moj zamętek,
Jen mi się zstał w Wielki Piątek.
Pożałuj mię, stary, młody,
Boć mi przyszły krwawe gody;
Jednegociem Syna miała
I tegociem ożalała.
Zamęt ciężki dostał się mie, ubogiej żenie,
Widzęć rozkrwawione me miłe narodzenie,
Ciężka moja chwila, krwawa godzina,
Widzęć niewiernego Żydowina,
Iż on bije, męczy mego miłego Syna.
Synku miły i wybrany,
Rozdziel z matką swoją rany!
A wszakom cię, Synku miły, w swem sercu nosiła,
A takież tobie wiernie służyła,
Przemow k matce, bych się ucieszyła,
Bo już jidziesz ode mnie, moja nadzieja miła.
Synku, bych cię nisko miała,
Niecoć bych ci wspomagała;
Twoja głowka krzywo wisa, tęć bych ja podparła,
Krew po tobie płynie, tęć bych ja utarła,
Picia wołasz, piciać bych ci dała,
Ale nie lza dosiąc twego świętego ciała.
O anjele Gabryjele,
Gdzie jest ono twe wesele,
Cożeś mi go obiecował tako barzo wiele,
A rzekęcy: Panno, pełna jeś miłości,
A ja pełna smutku i żałości,
Sprochniało we mnie ciało i moje wszytki kości.
Proścież Boga, wy miłe i żądne maciory,
By wam nad dziatkami nie były takie to pozory,
Jele ja nieboga ninie dziś zeźrzała
Nad swym, nad miłym Synem krasnym,
Iż on cirpi męki nie będąc w żadnej winie.
Nie mam ani będę mieć jinego,
Jedno ciebie, Synu, na krzyżu rozbitego.
Apostrofy mówią o przywiązaniu i miłości Maryi do syna, która używa zdrobnień - synku i epitetów Miły. Podkreśla, że chciałaby mu oszczędzić cierpienia, podać wodę, obmyć ciało, wspomóc go. jest zdruzgotana widokiem jego męki i własną bezsilnością. Podkreśla, że jest święty (święte ciało), ale dla niej jest po prostu jej dzieckiem, nad którym się lituje i nie może mu pomóc.
Ćwiczenie 6
Na podstawie dotychczasowych ustaleń wskaż, która z wymienionych relacji między Maryją a Jezusem została wyeksponowana w L a m e n c i e .
Bogini – Bóg orędowniczka – Bóg matka – syn Żydówka – Żyd obojętna obserwatorka – osoba skazana na śmierć
Ćwiczenie 7
Wybierz dowolną strofę L a m e n t u ś w i ę t o k r z y s k i e g o i zapisz jej treść językiem współczesnym. Pamiętaj o zachowaniu wymowy utworu oraz stylu.
O anjele Gabryjele,
Gdzie jest ono twe wesele,
Cożeś mi go obiecował tak barzo wiele
A rzekący: "Panno, pełna jeś miłości!"
A ja pełna smutku i żałości.
Spróchniało we mnie ciało i moje wszytki kości.
O Aniele Gabrielu, gdzie jest ta radość, którą mi obiecałeś? Mówiłeś, że jestem pełna miłości, a ja odczuwam tylko smutek i żałość.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Akcent wyrazowy w języku polskim
Cele lekcji: poznanie zasad prawidłowego akcentowania wyrazów. Poniedziałek 15. 06. 2020 r. Akcent wyrazowy – wyróżnienie za pomocą śr...
-
Witam, podaję rozkład jazdy na najbliższe trzy dni, ponieważ od środy mamy przerwę świąteczną. Wiecie już, że arkusze egzaminacyjne są ...
-
Temat: Dobry obywatel według Jana Kochanowskiego - Pieśń V Cele lekcji: zapoznanie z fragmentami twórczości J. Kochanowskiego, analiza i ...
-
Podaję rozwiązania do testów czytania ze zrozumieniem. Podobnych zadań możecie spodziewać się na pracy klasowej. Test sprawdzający umieję...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz