PONIEDZIAŁEK I WTOREK - 30-31 2020r.
Temat: Powtórzenie wiadomości - interpunkcja i zdania złożone.
Cele lekcji: na podstawie ćwiczeń powtórzysz i utrwalisz materiał dotyczący rozbioru zdań podrzędnie złożonych, zdań współrzędnie złożonych oraz interpunkcji w zdaniu wielokrotnie złożonym.
Poniedziałek
Rozwiąż zadania zamknięte 1 -22 w teście tutaj
Następnie rozwiąż test dotyczący zdań złożonych tutaj
Rozwiąż test ze zdań podrzędnych i współrzędnych tutaj
Wtorek
Rozwiąż testy z interpunkcji tutaj
tutaj
tutaj
Środa 01. 04. 2020r.
Temat: Geneza powstania Zemsty Aleksandra Fredry.
Cele lekcji: dowiesz się, co skłoniło autora do napisania utworu, będziesz doskonalić umiejętność czytania ze zrozumieniem, dowiesz się w jakim czasie powstał utwór oraz jaki rodzaj literacki i gatunek reprezentuje.
Przeczytaj poniższy tekst opowiadający historię, w jaki sposób powstała Zemsta.
Treść Zemsty ma swe źródło w autentycznym konflikcie. Otóż gdy w 1828 roku
Fredro ożenił się z Zofią Skarbkową, otrzymał w posagu m.in. połowę
starego zamku w Odrzykoniu. Druga należała do innej rodziny.
Przeglądając papiery otrzymanego majątku znalazł akta procesowe
właścicieli zamku z XVII wieku. Byli nimi Piotr Firlej i Jan Skotnicki. Firlej zajmował zamek dolny, zaś słynny z pieniactwa Skotnicki – górny.
Firlej, jako wojewoda, uważał Skotnickiego za niegodnego siebie sąsiada i dokuczał mu jak mógł. Napastowany rewanżował się, kierując rynny na dolny zamek. Wojewoda napadał z kolei na robotników naprawiających mur i niszczył zalewające go rynny. Skończyło się oczywiście w trybunale. Skotnicki proces wygrał, ale kres zatargowi położył dopiero ślub syna wojewody Piotra Firleja z kasztelanką, Zofią Skotnicką.
Literackie tworzywo Fredro miał zatem pod ręką. Zemstę napisał w roku 1833, jako twórca już czterdziestoletni, mający w dorobku sporo komedii i innych utworów. Prapremiera Zemsty odbyła się w 1834 roku we Lwowie, edycja książkowa miała miejsce dopiero cztery lata później, w 1838.
Firlej, jako wojewoda, uważał Skotnickiego za niegodnego siebie sąsiada i dokuczał mu jak mógł. Napastowany rewanżował się, kierując rynny na dolny zamek. Wojewoda napadał z kolei na robotników naprawiających mur i niszczył zalewające go rynny. Skończyło się oczywiście w trybunale. Skotnicki proces wygrał, ale kres zatargowi położył dopiero ślub syna wojewody Piotra Firleja z kasztelanką, Zofią Skotnicką.
Literackie tworzywo Fredro miał zatem pod ręką. Zemstę napisał w roku 1833, jako twórca już czterdziestoletni, mający w dorobku sporo komedii i innych utworów. Prapremiera Zemsty odbyła się w 1834 roku we Lwowie, edycja książkowa miała miejsce dopiero cztery lata później, w 1838.
Na podstawie powyższego tekstu uzupełnij notatkę, którą przepiszesz do zaszytu.
Geneza Zemsty
Aleksander Fredro treść Zemsty zaczerpnął z .......................... ..........................................., który toczyli między sobą ................ ........................... i ................................... ...........................- właściciele zamku w Odrzykoniu, którego Fredro stał się właścicielem, kiedy ożenił się z Zofią Skarbkową. Utwór powstał w ..................... roku. Opowiada o ............................ między dwoma właścicielami zamku, który zakończył się w sądzie. Akta procesowe znalazł Fredro i tak wpadł na pomysł napisania Zemsty.
Zamek w Odrzykoniu Źródło |
hrabia Aleksander Fredro Źródło |
Teraz zwróć uwagę na nazwisko autora. Ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że będziesz używał go w pracach literackich, trzeba umieć je poprawnie odmieniać, a przy tym uczniowie popełniają błędy, twierdząc, że nazwisko to jest nieodmienne. To nieprawda. Nazwisko się odmienia wg poniższego wzoru. Przepisz odmianę do zeszytu.
Mianownik - Fredro
Dopełniacz - Fredry
Celownik - Fredrze
Biernik - Fredrę
Narzędnik - z Fredrą
Miejscownik - o Fredrze
Wołacz - Fredro!
Zemsta jest oczywiście dramatem, czyli utworem przeznaczonym do grania na scenie, tak jak Dziady albo Balladyna. Korzystając z własnej wiedzy albo notatek związanych z podanymi utworami, uzupełnij notatkę, którą przepiszesz do zeszytu.
Zemsta jest dramatem, ponieważ:
- jest przeznaczona ............................................................................................................,
- jej tekst jest podzielony na tekst ........................... oraz ..............................................., czyli wskazówki dla reżysera. które nazywa się didaskaliami,
- tekst główny (wypowiedzi postaci) składa się z ......................... i .............................. ,
- tekst zamiast rozdziałów jest podzielony na .................. i ....................,
- w utworze nie ma .........................................
Komedia to gatunek, który ma przede wszystkim bawić i śmieszyć widza lub czytelnika. Jest to też utwór, który zawsze w przeciwieństwie do tragedii kończy się szczęśliwie - zazwyczaj ślubem.
Przepisz notatkę dotyczącą cech komedii do zeszytu.
Komedia:
- gatunek przeznaczony do grania na scenie (ma wszystkie cechy dramatu),
- kończy się szczęśliwie,
- występują w nim trzy rodzaje komizmu.
Komedia - gatunek dramatu, do którego należą utwory o pogodnej tematyce i żywej najczęściej akcji, zamkniętej rozwiązaniem pomyślnym dla głównych bohaterów, operujące środkami komizmu sytuacyjnego, charakterologicznego i językowego, mające niekiedy cele satyryczne. Powstała w starożytnej Grecji w V w. p.n.e. Występuje w licznych odmianach, z których najważniejsze to komedia sytuacji i komedia charakterów. Czasy nowożytne zrodziły dwa modele komedii: jeden, nazywany czasem komedią romantyczną, ukształtowany w XVI - XVII w. w teatrze angielskim (W. Szekspir, np. Sen nocy letniej) i hiszpańskim (Lope de Vega, P. Calderon), uprawiany potem i rozwijany przez romantyków, nawiązywał do form ludowego dramatu komicznego, łączył styl realistyczny z baśniową fantastyką i poetyckością; drugiemu dało początek dramatopisarstwo Moliera, który stworzył wzór realistycznej komedii obyczajowej (Świętoszek, Szkoła żon) żywotny jeszcze w XIX wieku, np. w utworach Aleksandra Fredry.
Podręczny słownik terminów literackich 1. Komedia to przykład gatunku:
a. epickiego b. lirycznego c. dramatycznego d. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
2. Wyrazem mającym podobne znaczenie do komediowy jest:
a. smutny b. zabawny c. tragiczny d. dramatyczny
3. Do odmian komedii jako gatunku nie należy:
a. komedia sytuacji b. komedia filmowa c. komedia charakterów d. komedia romantyczna
4. Wzór realistycznej komedii obyczajowej stworzył:
a. Jean Baptiste Molier b. Lope de Wega c. Wiliam Szekspir d. Aleksander Fredro
Piątek 03.04.2020 r.
Temat: Galeria postaci w Zemście.
Cele lekcji: dowiesz się, kim są postacie występujące w utworze, co je łączy i dzieli oraz jakie są główne wątki utworu.
Przeczytaj tekst i wykonaj w zeszycie tabelkę. Nie odsyłaj odpowiedzi.
Tematem komedii, która powstała w latach 1832-1833 jest spór o mur graniczny, a w zasadzie o zamek, do którego prawo roszczą sobie Rejent i Cześnik. Fredro stworzył galerię postaci szlacheckich bohaterów będących reprezentantami różnych cech i formacji kulturowych. Są zarówno postacie z czasów saskich ( Cześnik, Dyndalski, Rejent), jak i te charakterystyczne dla epoki stanisławowskiej (Papkin, Podstolina). pisarz ukazał również bohaterów romantycznych skłonnych do nadmiernej egzaltacji, zdolnych do wielkiej miłości i oprnych wobec woli opiekunów (Wacław, Klara).
Nazwa grupy postaci
|
Postacie z czasów saskich
|
Postacie z epoki stanisławowskiej
|
Bohaterowie romantyczni
|
przedstawiciele
|
|
|
|
Wiesz już, że postacie różnią się między sobą wiekiem, poglądami i zwyczajami. Teraz postaraj się uzupełnić tabelkę dotyczącą poszczególnych postaci w Zemście. Przepisz ją do zeszytu.
Bohaterowie Zemsty
|
|
Dom Cześnika
|
Dom Rejenta
|
Cześnik Raptusiewicz – uważa się za właściciela połowy
zamku, szlachcic
Klara – jego ...................................., tak
naprawdę majątek i zamek należą do niej, zakochana w
................................,
Papkin – szlachcic bez majątku, za utrzymanie i drobne
zapłaty wykonuje ......................................................
Podstolina – wdowa po Podstolim, teoretycznie kobieta
zamożna, dlatego ......................... chce się z nią ożenić, ale w
rzeczywistości majątek po niej dziedziczy ......................
Dyndalski, Śmigalski, Perełka -
...................................................................
|
Rejent Milczek –
właściciel połowy zamku, szlachcic, były pracownik sądowy,
Wacław – jego ..................., zakochany w
................................................
Mularze, robotnicy - ....................................
........................................................................
|
Cześnik – w średniowiecznej Polsce (XIII wiek) urzędnik królewski dbający o „piwnicę” monarchii, a podczas biesiady podający mu puchary. Od XIV w. urząd ten stał się honorowy (na przykład cześnik koronny) a więc nie pociągającym za sobą żadnych obowiązków. W Rzeczypospolitej Szlacheckiej był niższym urzędem ziemskim (w hierarchii urzędów (1768) w Koronie przed łowczym i za podstolim, na Litwie przed horodniczym i za podczaszym).
Rejent - notariusz (etym. łac. notarius, dawniej w Polsce rejent) – w systemach prawnych należących do systemu prawa kontynentalnego prawnik tworzący akty stosowania prawa, w pewnym stopniu również świadczący pomoc prawną. Tak pojęta funkcja notariusza różni się od tej, która występuje w systemie common law (notary public).
Wikipedia
Co wynika z tych informacji? Otóż Cześnik musiał kiedyś mieć przodka noszącego tytuł cześnika, jest więc szlachcicem pochodzącym z bardzo starego i w dodatku utytułowanego rodu. Prawdopodobnie uważa się za lepszego od Rejenta, który pracował w sądzie, a więc niekoniecznie musiał być szlachcicem, mógł sobie tytuł szlachecki kupić. To sprawia, że Cześnik ciągle użera się z Rejentem jako gorzej urodzonym, bo nie uważa go za równego sobie. Z kolei Rejent, który zna się na prawie z powodu swojej pracy, ciągle procesuje się z Cześnikiem i chce mu udowodnić swoją rację. Niby kłócą się o mur graniczny, ale prawdziwa przyczyna ich sporu tkwi głębiej.
Postacie utworu noszą nazwiska znaczące, tzn. takie które mówią o ich prawdziwym charakterze.
Przepisz wyjaśnienia do zeszytu.
Nazwy znaczące w utworze:
Raptusiewicz - od słowa raptowny, czyli gwałtowny, wybuchowy, nieobliczalny
Milczek - milczący, skryty, przebiegły
Rozwiąż w zeszycie krzyżówkę dotyczącą postaci z Zemsty.
K
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
O
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
M
|
|
|
|||||||||||||||||
|
E
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
D
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
I
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
A
|
|||||||||||||||||
1. Wychowanica Cześnika, jego krewna.
2. Druga kobieca postać utworu, bogata wdowa, która koniecznie chce wyjść za mąż.
3. Cześnik i Rejent zamieszkiwali jeden .........
4. Przeciwnik Cześnika, jego wróg.
5. Prawdziwy zamek znajdował się w .......................
6. Postać, której nikt nie brał na poważnie, wszyscy się z niego śmiali i robili sobie żarty.
7. Ostatnia scena utworu kończy się ślubem, podczas którego Cześnik i Rejent wypowiadają słowa: .........................................
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz