PODAJĘ ODPOWIEDZI DO ZADAŃ Z INTERPUNKCJI. SPRAWDŹCIE, CZY WYKONALIŚCIE JE POPRAWNIE.
Zadanie 1. Spróbujcie postawić przecinki w poniższych zdaniach. (Zadanie w zeszycie)
Kiedy deszcz przestał padać, na niebie pojawiła się tęcza.
Robert biegł tak szybko, że nie mogłem go dogonić.
Zachwyciły mnie Bieszczady, w które wybrałem się w zeszłym roku.
Ja mówię jedno, ona coś zupełnie innego
Przy jego boku walczyły Legiony Polskie, a cesarz cenił sobie odwagę Polaków
Już mieli zaczynać, lecz ktoś im przeszkodził.
Ja się starałem, natomiast Marek nie.
Ksiądz Robak umiera raniony w bitwie z Moskalami, ale praca emisariusza nie idzie na marne.
Wyjadę ostatni, czyli zapłacę najwięcej za pobyt.
Do Soplicowa wkracza wielka historia, czyli wojska polskie podążające na Rosję.
Umówiłem się,, więc czekam.
Chciałem, abyś mi pomogła.
Jeśli nie możesz, nie przychodź.
Wiem, że tego nie zrobiłeś.
Położę się, bo jestem zmęczony.
Pojechaliśmy na wycieczkę, mimo że padało.
Zadania do wykonania w zeszycie. Wstaw brakujące przecinki.
a) Odrobiłem lekcje, a potem poszedłem do kina.
b) Zżółkły liście, wkrótce nastanie jesień.
c) Od dawna nie padał deszcz, trawa uschła.
d) Helena uczy się pilnie, więc ma dobre stopnie.
e) Pójdę do kina lub wybiorę się do czytelni. Nie stawiamy!
f) Buntowała się, ale zawsze w końcu ustąpiła.
g) Gdy skończyłem zadanie, wyszedłem z sali egzaminacyjnej.
h) Albo wyjedziemy w góry, albo pozostaniemy tu jeszcze przez miesiąc.
i) Będę u Jadzi albo szukaj mnie w kawiarni. Nie stawiamy!
j) Uczył się długo, dlatego że chciał dobrze zdać egzamin.
k) Danusia kupiła pomidory i ogórki, i rzodkiewkę, i pieczywo, i mleko.
l) Ojciec nie pytało o nic, mimo że miał do tego powody.
m) Kończymy klasę pierwszą, czyli zostało nam dwa lata do matury.
n) Zatrzymawszy się przez chwilę, nie wiedział co ma ze sobą począć.
o) Nie zdawał sobie sprawy z tego, jak bardzo było już późno.
p) Był blady jak trup i nic nie mówił. Nie stawiamy!
q) To jest ten chłopak, o którym ci mówiłem wczoraj teraz możesz go poznać.
3. Pamiętając o tym, że imiesłowowy równoważnik zdania wydzielamy przecinkiem, ustal interpunkcję w poniższych zdaniach
Porządkując szufladę, odnalazłem swoje stare zdjęcia.
Mówiąc to, nie byłem do końca przekonany o swojej racji.
Snuł wspomnienia, oglądając kolekcję starej porcelany.
Jaś, napisawszy list, włożył go do koperty.
Czy Darek, rozmawiając rano z tobą, powiedział ci o naszych planach?
Kupiwszy bilet na koncert, poszedł coś zjeść.
Kiedyś, spacerując po lesie, spotkałem borsuka.
W piątek, rozmawiając z Magdą, powiedziałam jej o swoich obawach.
Wstaw brakujące przecinki.
Aleksander Fleming, który otrzymał Nagrodę Nobla za wynalezienie penicyliny, malował również oryginalne obrazy. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie wykorzystywał dość osobliwych materiałów malarskich. Do tworzenia swych prac zamiast farb używał żywych bakterii. Żeby stworzyć obraz, musiał najpierw wykonać szkic przy użyciu odpowiedniej pożywki. Następnie wypełniał go kulturami bakterii, które powoli się rozwijały. W laboratoryjnym inkubatorze powstawały tak barwne pejzaże i portrety, że wszyscy patrzyli na nie ze zdumieniem. Mimo że Fleming nie zasłynął jako malarz, tworzył swoje zadziwiające obrazy przez wiele lat.
W poniższych zdaniach popraw błędy interpunkcyjne.
Napisała do nas, lecz nie podała swojego adresu ani numeru telefonu.
Autor zadedykował tę książkę przyjaciołom, dzięki którym znalazło się w niej wiele unikatowych starych fotografii.
Gdy kupiła owoce, poszła do sklepu jubilerskiego obejrzeć zegarki.
O tym, co ci powiedziałem, jeszcze nikt nie wie.
Niech zrobi to Magda, pracuje powoli, ale dokładnie.
Zanotuj najważniejsze informacje albo zaznacz je w książce.
Mimo że bardzo się starałem, nie poprawiłem oceny.
Napisawszy artykuł, zaniosła go do redakcji.
Janek, przemyślawszy wszystko,zaczął działać.
W podanych aforyzmach uzupełnij przecinki.
„Jeżeli chcesz uwolnić się, od pracy wykonaj ją.”
„Bądź oszczędny, abyś mógł być szczodry.”
„Beczkę, która dna nie ma, trudno jest napełnić.”
„Co śmiesz radzić, śmiej sam czynić.”
„To co nas dziś cieszy, jutro zasmucić może.”
„Chcąc być czyimś przyjacielem, trzeba stać się godnym przyjaźni.”
„Jeżeli nauczysz się słuchać, będziesz umiał także rozkazywać.”
„Śmiech jest dla duszy tym, czym tlen jest dla płuc.”
„To, co mało kosztuje, mało jest cenione.”
„Człowiek, który w nic nie wierzy, boi się wszystkiego.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Akcent wyrazowy w języku polskim
Cele lekcji: poznanie zasad prawidłowego akcentowania wyrazów. Poniedziałek 15. 06. 2020 r. Akcent wyrazowy – wyróżnienie za pomocą śr...
-
Witam, podaję rozkład jazdy na najbliższe trzy dni, ponieważ od środy mamy przerwę świąteczną. Wiecie już, że arkusze egzaminacyjne są ...
-
Temat: Dobry obywatel według Jana Kochanowskiego - Pieśń V Cele lekcji: zapoznanie z fragmentami twórczości J. Kochanowskiego, analiza i ...
-
Podaję rozwiązania do testów czytania ze zrozumieniem. Podobnych zadań możecie spodziewać się na pracy klasowej. Test sprawdzający umieję...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz