wtorek, 5 maja 2020

Renesans w Europie.

Cele lekcji: dowiesz się, czym charakteryzowała się epoka renesansu, ile czasu trwała oraz jakie nurty filozoficzne ją zdominowały; poznasz charakterystyczne dla epoki dzieła sztuki.

Przepisz do zeszytu.

NAZWA I RAMY CZASOWE EPOKI
Renesans - zwany w Polsce również odrodzeniem narodził się we Włoszech już w drugiej połowie XIV w. W innych krajach europejskich schyłek średniowiecza nastąpił później, bo w połowie albo nawet pod koniec XV w.
Ważne daty:
1453 - zdobycie Konstantynopola przez Turków,
1455 - wynalezienie druku przez Gutenberga,
1493 r. - odkrycie Ameryki,
1517 - początek reformacji spowodowany ogłoszeniem tez Lutra w Wittenberdze.
Wszystkie te wydarzenia miały wpływ na zmianę sposobu myślenia i postępowania ludzi, którzy odrzucili stare autorytety - Kościół, władzę cesarza itp. 

Nazwa odrodzenie wiąże się z odrodzeniem życia umysłowego, duchowego i artystycznego. Starano się odnowić tradycję greckiego i rzymskiego antyku, co widać w wielu dziedzinach sztuki. 

HUMANIZM - pogląd, który w centrum zainteresowania stawia człowieka i jego życie zgodnie ze słowami Terencjusza: Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce. Jest to idea przeciwstawna wobec średniowiecznemu teocentryzmowi. Humaniści twierdzili, że:
  • człowiek jest istotą wolną i twórczą i sam kształtuje swój los,
  • sztuka nie powinna stronić od zainteresowania ludzkim ciałem (nagością),
  • władza Kościoła powinna ograniczać się do sfery religijnej, a religia do prywatnej sfery sumienia,
  • wartością są zdolności twórcze, dociekliwość, chęć badania świata, wszechstronność zainteresowań.
REFORMACJA - Kościół u schyłku średniowiecza przechodził kryzys, w wyniku którego doszło do jego rozłamu. Początkowo reformatorzy nie dążyli do oderwania się od kościoła katolickiego, ale luteranizm, a następnie kalwinizm szybko rozprzestrzeniły się w Europie.

Przejdź do e-podręczników tutaj

Przeczytaj fragment ZAINTERESOWANIE STAROŻYTNOŚCIĄ
Następnie przeczytaj fragment NOWE SPOJRZENIE NA ŚWIAT I CZŁOWIEK RENESANSU (LEONARDO DA VINCI)
Wykonaj ćwiczenie 4 i 6.

Przeczytaj fragment dotyczący Michała Anioła i wykonaj ćwiczenie 7 i 8. 
Przeczytaj fragment WYNALEZIENIE DRUKU I wykonaj ćwiczenie 9. 
Wykonaj ćwiczenie 12 będące podsumowaniem tematu.  
Wszystkie ćwiczenia możesz wykonać on-line, nie musisz zapisywać ich w zeszycie.
 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Akcent wyrazowy w języku polskim

Cele lekcji: poznanie zasad prawidłowego akcentowania wyrazów. Poniedziałek 15. 06. 2020 r.  Akcent wyrazowy – wyróżnienie za pomocą śr...