podaję rozkład jazdy z języka polskiego do środy, bo potem zaczyna się przerwa świąteczna.
PONIEDZIAŁEK 06. O4.2020 R.
Sprawdź poprawność zapisu swoich notatek z lekcji dotyczących Zemsty lub uzupełnij je, jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś.
Temat: Geneza powstania Zemsty Aleksandra Fredry.
Geneza Zemsty
Aleksander Fredro treść Zemsty
zaczerpnął z autentycznego konfliktu, który toczyli między sobą Piotr Firley i Jan Skotnicki -
właściciele zamku w Odrzykoniu, którego Fredro stał się właścicielem,
kiedy ożenił się z Zofią Skarbkową. Utwór powstał w 1833 roku. Opowiada o konflikcie/sporze/ kłótni między dwoma właścicielami zamku, który zakończył się w sądzie. Akta
procesowe znalazł Fredro i tak wpadł na pomysł napisania Zemsty.
Zemsta jest dramatem, ponieważ:
- jest przeznaczonado grania na scenie,
- jej tekst jest podzielony na tekst główny oraz poboczny czyli wskazówki dla reżysera. które nazywa się didaskaliami,
- tekst główny (wypowiedzi postaci) składa się z dialogów i monologów ,
- tekst zamiast rozdziałów jest podzielony na akty i sceny,
- w utworze nie ma narratora.
Podaję właściwe odpowiedzi do testu czytania ze zrozumieniem.
1. Komedia to przykład gatunku:
a. epickiego b. lirycznego c. dramatycznego d. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
2. Wyrazem mającym podobne znaczenie do komediowy jest:
a. smutny b. zabawny c. tragiczny d. dramatyczny
3. Do odmian komedii jako gatunku nie należy:
a. komedia sytuacji b. komedia filmowa c. komedia charakterów d. komedia romantyczna
4. Wzór realistycznej komedii obyczajowej stworzył:
a. Jean Baptiste Molier b. Lope de Wega c. Wiliam Szekspir d. Aleksander Fredro
a. epickiego b. lirycznego c. dramatycznego d. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa
2. Wyrazem mającym podobne znaczenie do komediowy jest:
a. smutny b. zabawny c. tragiczny d. dramatyczny
3. Do odmian komedii jako gatunku nie należy:
a. komedia sytuacji b. komedia filmowa c. komedia charakterów d. komedia romantyczna
4. Wzór realistycznej komedii obyczajowej stworzył:
a. Jean Baptiste Molier b. Lope de Wega c. Wiliam Szekspir d. Aleksander Fredro
Temat: Galeria postaci w Zemście.
Właściwe uzupełnienie tabelek z poprzednich lekcji
Nazwa grupy postaci
|
Postacie z czasów saskich
|
Postacie z epoki stanisławowskiej
|
Bohaterowie romantyczni
- Klara i Wacław
|
przedstawiciele
|
Cześnik i Rejent, Dyndalski
|
|
Bohaterowie Zemsty
|
|
Dom Cześnika
|
Dom Rejenta
|
Cześnik Raptusiewicz – uważa się za właściciela połowy
zamku, szlachcic
Klara – jego bratanica, tak
naprawdę majątek i zamek należą do niej, zakochana w Wacławie
Papkin – szlachcic bez majątku, za utrzymanie i drobne
zapłaty wykonuje polecenia Cześnika
Podstolina – wdowa po Podstolim, teoretycznie kobieta
zamożna, dlatego Cześnik chce się z nią ożenić, ale w
rzeczywistości majątek po niej dziedziczy Klara
Dyndalski, Śmigalski, Perełka -służący Cześnika
|
Rejent Milczek –
właściciel połowy zamku, szlachcic, były pracownik sądowy,
Wacław – jego syn zakochany wKlarze
Mularze, robotnicy -służący Rejenta, którzy na jego polecenie próbują naprawić mur
|
Odpowiedzi do krzyżówki
1. KLARA
2. PODSTOLINA
3. ZAMEK
4. REJENT
5. ODRZYKONIU
6. PAPKIN
7. ZGODA
Jeśli już sprawdziłeś/aś lub uzupełniłeś/aś notatki, przypominam o wysłaniu zadania domowego, czyli testu ze zdań złożonych oraz interpunkcji.
WTOREK 07.04.2020 r.
Temat: Zemsta - komedia o polskim społeczeństwie
Cele lekcji: dowiesz się i utrwalisz sobie treść komedii - jakie były przyczyny konfliktu między Cześnikiem a Rejentem, jak przebiegały wydarzenia w komedii.
Na początek rozwiąż test tutaj
oraz tutaj
Teraz przepisz i uzupełnij w zeszycie notatkę.
Przebieg wydarzeń w Zemście.
Wątek główny
Komedia toczy się w środowisku polskiej ........................ Rejent i Cześnik mieszkają w jednym zamku i toczą ze sobą .................. Powodem ich kłótni jest ............................... ............., który Rejent chce ............................, a Cześnik nie wyraża na to zgody. Syn Rejenta - Wacław i bratanica Cześnika - Klara są zakochani i chcieliby się pobrać, ale muszą ............................ swój związek. Cześnik z chciwości postanawia .............................. Podstolinę, ale kiedy Rejent się o tym dowiaduje, postanawia ożenić z nią ................................. Cześnik wpada w furię, kiedy odkrywa spisek i mści się, co jest na rękę Klarze i Wacławowi, bo mogą ................ ..................... Ostatecznie podczas wesela obaj sąsiedzi się ...................................., chociaż wcześniej mieli się ........................................
Wątki poboczne:
a. Papkin i jego umizgi do Klary oraz nieudane pełnienie misji posła u Rejenta, które kończy się spisaniem ......................................,
b. Podstolina i jej próby zdobycia męża - najpierw godzi się wyjść za mąż za Cześnika, potem chce oddać rękę ....................... Ostatecznie nikogo nie poślubia, a jej majątek przejmuje Klara.
Wnioski
Na podstawie Zemsty można wysnuć wniosek, że do wadami polskiej szlachty były: ........................., ...................................... i ............................................ .
ŚRODA 08.04.2020 R.
Temat:
Spróbuj teraz przyporządkować cytaty do postaci, która je wypowiedziała. Rozwiązania zapisz w zeszycie.
Temat: Zemsta - komedia o polskim społeczeństwie
Cele
lekcji: dowiesz się i utrwalisz sobie treść komedii - jakie były
przyczyny konfliktu między Cześnikiem a Rejentem, jak przebiegały
wydarzenia w komedii.
Na początek rozwiąż test dotyczący treści lektury tutaj
oraz tutaj
Spróbuj teraz przyporządkować cytaty do postaci, która je wypowiedziała. Rozwiązania zapisz w zeszycie.
Cytaty:
a. Czapkę sprzedam, pas zastawię, a Cześnika stąd wykurzę.
b. Zapłakałam zrazu rzewnie. Nie mieć męża bardzo boli (...) więc utonął Pan Podstoli.
c. Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba.
d. Mur graniczny! Trzech na murze! Trzech wybiję, a mur zburzę! Zburzę, zniszczę aż do ziemi!
e. Jestem Papkin, lew Północy. Rotmistrz sławny i kawaler (...)
f. Bardzo proszę mocium panie, mocium panie me wezwanie (...)
g. Tak, połknąłem... Mam truciznę... Już się z tego nie wyśliznę.
h. Hej, Gerwazy, daj gwintówkę, niechaj strącę tę makówkę!
Odpowiedzi:
1- .............................................................
2 - .............................................................
3 - ............................................................
4 - ...........................................................
Pamiętaj, że do jednej postaci możesz przyporządkować więcej niż jedną wypowiedź.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz