niedziela, 5 kwietnia 2020

Zemsta - odpowiedzi do zadań i dalsze lekcje

Witam,
podaję rozkład jazdy z języka polskiego do środy, bo potem zaczyna się przerwa świąteczna.
PONIEDZIAŁEK 06. O4.2020 R.

Sprawdź poprawność zapisu swoich notatek z lekcji dotyczących Zemsty lub uzupełnij je, jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś.


 Temat: Geneza powstania Zemsty Aleksandra Fredry. 

Geneza Zemsty 
 Aleksander Fredro treść Zemsty zaczerpnął z autentycznego konfliktu, który toczyli między sobą Piotr Firley i Jan Skotnicki - właściciele zamku w Odrzykoniu, którego Fredro stał się właścicielem, kiedy ożenił się z Zofią Skarbkową. Utwór powstał w 1833 roku. Opowiada o konflikcie/sporze/ kłótni między dwoma właścicielami zamku, który zakończył się w sądzie. Akta procesowe znalazł Fredro i tak wpadł na pomysł napisania Zemsty.
Zemsta jest dramatem, ponieważ:
  • jest przeznaczonado grania na scenie,
  • jej tekst jest podzielony na tekst główny oraz poboczny czyli wskazówki dla reżysera. które nazywa się didaskaliami,
  • tekst główny (wypowiedzi postaci) składa się z dialogów i monologów ,
  • tekst zamiast rozdziałów jest podzielony na akty i sceny,
  • w utworze nie ma narratora.
 
Podaję właściwe odpowiedzi do testu czytania ze zrozumieniem.
 1. Komedia to przykład gatunku:
a. epickiego     b. lirycznego     c. dramatycznego     d. żadna odpowiedź nie jest prawidłowa 

2. Wyrazem mającym podobne znaczenie do komediowy jest:
a. smutny     b. zabawny     c. tragiczny      d. dramatyczny

3. Do odmian komedii jako gatunku nie należy:
a. komedia sytuacji    b. komedia filmowa     c. komedia charakterów    d. komedia romantyczna 

4. Wzór realistycznej komedii obyczajowej stworzył:
a. Jean Baptiste Molier     b. Lope de Wega    c. Wiliam Szekspir       d. Aleksander Fredro
 
 Temat: Galeria postaci w Zemście. 

Właściwe uzupełnienie tabelek z poprzednich lekcji

Nazwa grupy postaci
Postacie z czasów saskich
Postacie z epoki stanisławowskiej
Bohaterowie romantyczni
- Klara i Wacław
przedstawiciele
Cześnik i Rejent, Dyndalski
Podstolina, Papkin

Bohaterowie Zemsty
Dom Cześnika
Dom Rejenta
Cześnik Raptusiewicz – uważa się za właściciela połowy zamku, szlachcic
Klara – jego bratanica, tak naprawdę majątek i zamek należą do niej, zakochana w Wacławie
Papkin – szlachcic bez majątku, za utrzymanie i drobne zapłaty wykonuje polecenia Cześnika
Podstolina – wdowa po Podstolim, teoretycznie kobieta zamożna, dlatego Cześnik chce się z nią ożenić, ale w rzeczywistości majątek po niej dziedziczy Klara
Dyndalski, Śmigalski, Perełka -służący Cześnika
  Rejent Milczek – właściciel połowy zamku, szlachcic, były pracownik sądowy,
Wacław – jego syn zakochany wKlarze
Mularze, robotnicy -służący Rejenta, którzy na jego polecenie próbują naprawić mur

Odpowiedzi do krzyżówki
1. KLARA
2. PODSTOLINA
3. ZAMEK
4. REJENT
5. ODRZYKONIU
6. PAPKIN
7. ZGODA

Jeśli już sprawdziłeś/aś lub uzupełniłeś/aś notatki, przypominam o wysłaniu zadania domowego, czyli testu ze zdań złożonych oraz interpunkcji.  
 
WTOREK 07.04.2020 r.
Temat: Zemsta - komedia o polskim społeczeństwie  
 
Cele lekcji: dowiesz się i utrwalisz sobie treść komedii - jakie były przyczyny konfliktu między Cześnikiem a Rejentem, jak przebiegały wydarzenia w komedii. 
Na początek rozwiąż test tutaj   
oraz tutaj
Teraz przepisz i uzupełnij w zeszycie notatkę.
 
Przebieg wydarzeń w Zemście. 
 Wątek główny
Komedia toczy się w środowisku polskiej ........................ Rejent i Cześnik mieszkają w jednym zamku i toczą ze sobą .................. Powodem ich kłótni jest ...............................   ............., który Rejent chce ............................, a Cześnik nie wyraża na to zgody. Syn Rejenta - Wacław i bratanica Cześnika - Klara są zakochani i chcieliby się pobrać, ale muszą ............................ swój związek. Cześnik z chciwości postanawia .............................. Podstolinę, ale kiedy Rejent się o tym dowiaduje, postanawia ożenić z nią .................................  Cześnik wpada w furię, kiedy odkrywa spisek i mści się, co jest na rękę Klarze i Wacławowi, bo mogą ................ ..................... Ostatecznie podczas wesela obaj sąsiedzi się ...................................., chociaż wcześniej mieli się ........................................
Wątki poboczne:
a. Papkin i jego umizgi do Klary oraz nieudane pełnienie misji posła u Rejenta, które kończy się spisaniem ......................................,
b. Podstolina i jej próby zdobycia męża - najpierw godzi się wyjść za mąż za Cześnika, potem chce oddać rękę ....................... Ostatecznie nikogo nie poślubia, a jej majątek przejmuje Klara.

 Wnioski
Na podstawie Zemsty można wysnuć wniosek, że do wadami polskiej szlachty były: ........................., ...................................... i ............................................ .
 
ŚRODA 08.04.2020 R. 
Temat: 
Temat: Zemsta - komedia o polskim społeczeństwie  
 
Cele lekcji: dowiesz się i utrwalisz sobie treść komedii - jakie były przyczyny konfliktu między Cześnikiem a Rejentem, jak przebiegały wydarzenia w komedii. 

Na początek rozwiąż test dotyczący treści lektury tutaj
oraz tutaj

Spróbuj teraz przyporządkować cytaty do postaci, która je wypowiedziała. Rozwiązania zapisz w zeszycie.
1. 
2.
3.
4.
Cytaty:
a. Czapkę sprzedam, pas zastawię, a Cześnika stąd wykurzę.
b. Zapłakałam zrazu rzewnie. Nie mieć męża bardzo boli (...) więc utonął Pan Podstoli.
c. Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba.
d. Mur graniczny! Trzech na murze! Trzech wybiję, a mur zburzę! Zburzę, zniszczę aż do ziemi!
e. Jestem Papkin, lew Północy. Rotmistrz sławny i kawaler (...)
f. Bardzo proszę mocium panie, mocium panie me wezwanie (...)
g. Tak, połknąłem... Mam truciznę... Już się z tego nie wyśliznę.
h. Hej, Gerwazy, daj gwintówkę, niechaj strącę tę makówkę!
 
Odpowiedzi: 
 1- .............................................................
2 - .............................................................
3 - ............................................................
4 - ...........................................................
Pamiętaj, że do jednej postaci możesz przyporządkować więcej niż jedną wypowiedź. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Akcent wyrazowy w języku polskim

Cele lekcji: poznanie zasad prawidłowego akcentowania wyrazów. Poniedziałek 15. 06. 2020 r.  Akcent wyrazowy – wyróżnienie za pomocą śr...